Actualitatea juridică și politică aduce în prim-plan o posibilă modificare majoră în procesul de succesiune al bunurilor imobile. Un proiect de lege aflat în procedură parlamentară promite eliminarea taxei de succesiune pentru prima ieșire din indiviziune a bunurilor imobile, inclusiv a terenurilor agricole.
Astfel, dacă propunerea va fi adoptată, moștenitorii vor putea realiza succesiunea la primărie, în mod gratuit. Urmează să vedem când va putea fi pusă în practică această inițiativă.
Succesiunea ar putea fi făcută la Primărie
Noul ministru al Agriculturii, Florin Barbu, dorește să implementeze această lege pentru a accelera procedura de cadastrare și intabulare a tuturor imobilelor din România. Proiectul se află la Comisia de Agricultură și la Comisia Juridică din Camera Deputaților și pentru a intra în vigoare, trebuie să fie votat în Parlament și promulgat de președintele Klaus Iohannis.
Măsura este motivată și de dificultățile întâmpinate în teritoriu. În Corabia, de exemplu, un singur notar se ocupă de 22 de unități administrativ-teritoriale, iar programările pentru o taxă de succesiune se fac până în 2026-2027. Această nouă măsură ar facilita procesul de succesiune și ar favoriza comasarea terenurilor agricole.
Ce documente sunt necesare pentru a realiza succesiunea în 2023
Dacă această propunere de lege va fi adoptată, moștenitorii vor avea la dispoziție un proces de succesiune mai eficient și mai puțin costisitor. Totodată, propunerea ar putea contribui semnificativ la dezvoltarea și modernizarea sectorului agricol, prin comasarea terenurilor și intabularea mai rapidă a proprietăților imobiliare.
Dacă această propunere de lege va fi adoptată, moștenitorii vor avea la dispoziție un proces de succesiune mai eficient și mai puțin costisitor. Totodată, propunerea ar putea contribui semnificativ la dezvoltarea și modernizarea sectorului agricol, prin comasarea terenurilor și intabularea mai rapidă a proprietăților imobiliare.
În prezent, pentru a realiza succesiunea, moștenitorii trebuie să prezinte la notar următoarele documente: actele de identitate ale moștenitorilor, certificat de deces al persoanei pentru care se face succesiunea, certificat de naștere și de căsătorie pentru soțul supraviețuitor (dacă este cazul), certificate de naștere și de căsătorie sau alte acte de identitate pentru moștenitori, acte de proprietate pentru bunurile lăsate moștenire, testamentul (dacă există), certificat de atestare fiscală care demonstrează că persoana decedată nu are datorii la bugetul local sau la bugetul de stat, certificat fiscal automobil, certificat acționar, carnete CEC, conturi, depozite bancare (extras de cont sau contract de depozit), act concesiune pentru locul de veci și adeverință cu valoarea locului de veci, eliberată de Administrația Cimitirelor sau de Parohie.