Cei cinci ocupanți ai submersibilului care a dispărut duminică în apropierea epavei Titanicului au fost oficial declarați decedați.
Tragedia s-a petrecut într-un interval de timp extrem de scurt, când micul submersibil denumit Titan a fost distrus într-o „implozie catastrofală” în timp ce se afla la o adâncime de 3.500 de metri în Oceanul Atlantic.
Siguranța acestui minisubmarin, fabricat din fibră de carbon și plăci de titan, a fost pusă sub semnul întrebării de către experți. În plus, modalitatea prin care a obținut aprobările necesare pentru expedițiile turistice în adâncuri a ridicat îndoieli.
Contraamiralul John Mauger, din cadrul Districtului Prim al Gărzii de Coastă, a declarat: „Resturile descoperite sunt rezultatul unei depresurizări catastrofale.”
Primul indiciu că submersibilul Titan, cu cei cinci ocupanți la bord, a fost distrus de o implozie, a venit odată cu descoperirea unor fragmente pe fundul Oceanului Atlantic, la o adâncime de 3.800 de metri și la aproximativ 490 de metri distanță față de epava Titanicului.
Contraamiralul John Mauger, din cadrul Districtului Prim al Gărzii de Coastă, a explicat: „Este un mediu extrem de ostil acolo, în adâncurile oceanului, iar fragmentele descoperite sunt în concordanță cu o implozie catastrofală a vehiculului subacvatic Titan.”
Un vehicul submersibil ghidat de la suprafață a coborât până pe fundul Oceanului Atlantic și a identificat resturile provenind de la submersibilul distrus.
Paul Hankin, expert în scufundări, a declarat: „Am găsit cinci fragmente de dimensiuni mai mari. În primul rând, am descoperit partea în formă de con care era în afara orificiului de presiune. Apoi am găsit și partea frontală a orificiului de presiune. Aceasta a fost prima dovadă că s-a produs un eveniment catastrofal.”
Submersibilul a fost strivit sub presiunea a zeci de mii de tone de apă.
Jonathan Amos, jurnalist la BBC, a explicat: „Resturile descoperite includ platforma de așezare, care era montată în partea inferioară a submersibilului. De asemenea, au fost găsite partea în formă de con și un element esențial, unul dintre capacelor de titan, situat la această extremitate, precum și capacul din titan de aici. Acestea sunt două emisfere de titan, proiectate pentru a egaliza presiunea enormă suportată de vas în adâncimi. Partea centrală a submersibilului este fabricată din fibră de carbon, un material neobișnuit pentru un
submersibil destinat coborârii la adâncimi atât de mari.”
Astfel, nu a avut loc o explozie, ci exact opusul, o implozie care a distrus submersibilul. Structura din fibră de carbon a cedat brusc, posibil din cauza unei microfisuri.
Titan a fost strivit sub presiunea enormă a apei. La acea adâncime, presiunea depășește 4.000 de tone pe metru pătrat, fiind de peste 350 de ori mai mare decât presiunea atmosferică. Zeci de mii de tone de apă, echivalentul greutății turnului Eiffel, de exemplu, au pulverizat submersibilul. Conform unui specialist, o implozie catastrofală se produce cu o viteză de peste 2.400 de kilometri pe oră.