Rafturile magazinelor din România devin tot mai goale, iar ouăle lipsesc din ce în ce mai des de pe mesele românilor. Motivul principal este exportul masiv al produselor către piețe externe, unde fermierii obțin prețuri mai bune. Aproximativ 40% din producția internă ajunge în țări precum Germania, Franța sau chiar Statele Unite, afectate de recentele probleme generate de gripa aviară.
Creșterea exporturilor de ouă românești
În 2024, România a exportat 33.000 de tone de ouă, însă în primele opt luni ale acestui an cifra a depășit deja 35.000 de tone. În ultimul deceniu, piața ouălor din România s-a dezvoltat semnificativ, exporturile crescând de peste cinci ori, principalele destinații fiind Italia și Germania.
Prețurile ouălor în România sunt printre cele mai mici din Uniunea Europeană: un ou la poarta fermei costă în medie 0,60 lei, ajungând în magazine până la 1 leu, în timp ce ouăle bio sunt puțin mai scumpe.
- Ceaiul natural care reduce acidul uric și detoxifică articulațiile în doar trei zile – vezi cum se prepară!
- Tragedie aviatică în Italia! Niciun pasager nu a supraviețuit prăbușirii avionului
- Noua regulă pentru pensionarii care primesc pensia pe card – ce trebuie făcut lunar pentru a evita reducerea sumei
Reacția experților și estimări pentru piața internă
George Bădescu, președintele Asociației Marilor Rețele Comerciale, a declarat la Digi24 că nu se anticipează o criză a ouălor. El a explicat că golurile din magazine apar din tensiuni sezoniere ale lanțului de aprovizionare, dar și din oportunitățile de export către piețele afectate de gripă aviară.
„Situațiile în care anumite magazine nu au avut produsul permanent vor fi remediate cât mai curând, prin experiența celor care lucrează în aprovizionare”, a precizat Bădescu.
Constantin Stafie, reprezentant al Asociației Crescătorilor de Păsări, a explicat că schimbarea populațiilor de găini ouătoare și exporturile favorabile pe piețele externe au redus temporar cantitatea de ouă disponibile pe piața internă. El a estimat că golul actual va dura aproximativ 7 săptămâni, dar nu va provoca o criză majoră.
„Nu cred că vom avea o criză a ouălor în perioada următoare, mai ales că intrăm în post și cererea scade. Ulterior, în perioada sărbătorilor de Crăciun, consumul va crește din nou”, a spus Stafie.
Creșterea prețurilor la ouă: inevitabilă?
Deși în prezent prețul unui ou la poarta fermei este de 0,60 lei, fermierii susțin că majorarea prețurilor ar putea deveni necesară din cauza creșterii costurilor cu energie, gazul metan, salarizarea și alte cheltuieli din ferme.
„Diferența de preț față de acum 2-3 ani nu este mare, însă fermierii au suportat toate costurile suplimentare. În contextul actual, o ajustare minoră a prețului este posibilă”, a explicat Stafie.
Concluzie
Rafturile cu ouă din România se golesc temporar din cauza exporturilor avantajoase și a schimbărilor sezoniere în producție, dar specialiștii asigură că nu va exista o criză majoră. Totuși, o posibilă creștere moderată a prețurilor nu este exclusă în următoarele săptămâni, mai ales odată cu sezonul sărbătorilor.












