Dacă alegerile prezidențiale ar avea loc duminica viitoare, George Simion și Victor Ponta ar fi candidații care ar accede în turul 2, potrivit primului sondaj Sociopol realizat de la începutul campaniei electorale. Rezultatele confirmă tendințele sondajelor anterioare și conturează deja o distribuție stabilă a voturilor între marile tabere politice din România.
Simion pe primul loc, Ponta urmează confortabil
Potrivit lui Mirel Palada, directorul Sociopol, George Simion conduce detașat, în timp ce Victor Ponta beneficiază de susținerea unei părți consistente din electoratul PSD, dar și din zona suveranistă. Astfel, Ponta este singurul candidat care depășește 20% în turul 1, calificându-se confortabil în turul 2.
Candidații progresiști pierd teren
Nicuşor Dan este tras în jos de eșecul bazinului progresist la alegerile anterioare și de concurența directă cu Elena Lasconi, care obține în continuare 10% din opțiunile de vot.
Crin Antonescu, susținut teoretic de alianța PSD-PNL, nu pare să convingă. Palada a subliniat că alianța „a rămas agățată de un candidat care nu e nici al PSD, nici al PNL”, iar votanții celor două partide migrează spre Nicușor Dan sau Ponta.
Scenarii pentru turul 2: cine câștigă?
În cazul unui tur doi între Victor Ponta și George Simion, Ponta ar avea cele mai mari șanse de câștig, datorită sprijinului masiv din partea electoratului PSD.
În schimb, dacă George Simion ajunge în turul 2 cu un candidat progresist (Nicuşor Dan sau Elena Lasconi), Simion ar fi favorit. Asta deoarece votanții PSD ar prefera un candidat suveranist precum Simion, în locul unuia progresist, cu care nu se identifică ideologic.
4 bazine electorale și un electorat mai puțin implicat
Palada a explicat că România are patru mari bazine electorale, cel mai important fiind cel pesedist. Acesta va înclina decisiv balanța în turul doi, în funcție de adversarul lui Simion.
Un alt aspect notabil este nivelul de participare: doar 54% dintre români declară că vor veni la vot, iar dintre aceștia, foarte puțini sunt nehotărâți. Restul până la 100% din populație reprezintă non-votanți.
Campania electorală, eclipsată de Paște
Un factor interesant remarcat de sociologul Mirel Palada este că impactul campaniei electorale va fi limitat, deoarece aceasta se desfășoară în perioada pregătirilor pentru Paște.
- Mihaela Tatu, concediată de Antena 1 și în pericol de a plăti despăgubiri uriașe. Ce a declanșat scandalul
- Avertisment pentru românii care își țin BANII „la saltea”. Care e suma maximă cash pe care o poți ține în casă și la ce riscuri de expui
- Dezastru fară precedent. Un bloc s-a prăbușit cu tot cu locuitori. Sunt multe victime
„Oamenii tind să se concentreze mai degrabă pe zona de pregătire spirituală a Paștelui. Și nu doar electoratul, ci și activiștii de partid sunt mai greu de mobilizat”, a declarat Palada.
Această dublă lipsă de interes – din partea alegătorilor și a organizațiilor politice – va face ca schimbările semnificative în sondaje să fie puțin probabile până la finalul campaniei.
Concluzie: Alegeri într-un context atipic
Sondajul Sociopol indică o dinamică electorală relativ stabilă, cu George Simion și Victor Ponta în pole-position pentru turul 2. Totuși, contextul atipic – campanie în timpul Sărbătorilor Pascale – ar putea influența mobilizarea alegătorilor și eficiența strategiilor politice. Deși rezultatele nu par să se schimbe prea curând, miza rămâne mare, iar lupta pentru voturile indecișilor din turul 2 va fi decisivă.