Tarifele pentru polițele RCA sunt plafonate până la sfârșitul lunii martie, dar șoferii care și-au reînnoit asigurările la începutul anului au plătit deja mai mult. Vestea proastă, potrivit economiștilor, este că prețurile vor continua să crească pe parcursul acestui an, pe fondul instabilității din piața asigurărilor auto.
Creșterea tarifelor afectează toate categoriile de șoferi, însă impactul este diferit în funcție de vârstă și de caracteristicile autovehiculului. De exemplu, cea mai ieftină poliță RCA costă în jur de 1.000 de lei pentru șoferii cu vârsta între 51 și 60 de ani, o sumă cu 9% mai mare decât cea plătită în urmă cu șase luni. În cazul șoferilor mai tineri, costurile cresc semnificativ. Pentru o mașină puternică, un șofer sub 40 de ani poate plăti până la 4.000 de lei pe an.
„Un singur lucru e cert, că crește de la an la an,” a spus un român pentru știrile Kanal D.
„Deja am vorbit cu brokerul meu de asigurări. S-a scumpit cu 200 de lei. Eu plăteam în jur de 800 de lei. Și acum plătesc undeva la 1.000, 1.000 și ceva,” a povestit un alt șofer.
Factori care determină majorările RCA
Deși prețurile sunt temporar plafonate, firmele de asigurări au avut dreptul să crească tarifele, invocând costurile mai mari cu piesele și manopera. Situația este agravată de falimentele recente din domeniul asigurărilor și de lipsa unui control eficient din partea autorităților.
„Nu este corect. Nici autoritățile care ar trebui să controleze firmele astea de asigurări nu își fac treaba,” a declarat un alt șofer.
Economistul Dan Chirleșan critică, la rândul său, supravegherea pieței:
„Avem o instituție de reglementare și control, ASF-ul, care din păcate nu poate fi mângăiată pe creștet, ci mai degrabă trasă de urechi, pentru că adeseori și-a exercitat funcția cu oarecare toleranță față de cei care au băgat în faliment anumite companii de asigurări. Nu cred că va fi un an ușor nici pentru asigurați și nici pentru firmele de asigurări care au rămas în piață. Ele nu pot să asigure la un portofoliu de clienți atât de mare servicii calitative la prețuri foarte reduse.”
Economiștii avertizează că șoferii trebuie să se obișnuiască cu scumpirile constante din sectorul asigurărilor. În România, parcul auto numără peste 8,5 milioane de mașini, iar 60% dintre acestea sunt mai vechi de 16 ani. Situația, spun specialiștii, contribuie la instabilitatea pieței și la creșterea costurilor pentru asigurări.