În cazul în care îți dorești să începi o afacere, s-ar putea să te întrebi dacă te poți aștepta să înregistrezi profit încă din primul an de activitate. Și asta deoarece vedem tot mai des firme care eșuează în primele 12 luni cu toate că au avut în spate un plan de afaceri corect. Potrivit statisticilor, un start-up din trei nu reușește să atingă al doilea an de funcționare. Cifrele nu ne fac cinste, antreprenoriatul nu este ușor și nu este pentru oricine, dar asta nu înseamnă că nu poți avea succes dacă vrei să-ți deschizi o afacere. Poți dezvolta un business profitabil și poți înregistra venituri frumoase chiar din primul an dacă știi cum să te extinzi și ai capacitatea de a anticipa anumite riscuri. Iată ce trebuie să faci ca să ai succes:
Investește într-o idee care să-ți aducă profit
Cel mai important lucru de care ai nevoie ca să demarezi o afacere este să găsești o idee de business profitabilă. Din păcate, multe dintre firmele noi devin falimentare foarte rapid deoarece fondatorii investesc în domenii aflate pe moarte. Poate că ți se pare interesant să începi o afacere cu dozatoare de băuturi acidulate sau un centru pentru închirierea filmelor, dar oare te va ajuta cu ceva un concept care și-a trăit deja viața? Ca să obții profit și să-ți dezvolți societatea ai nevoie de o idee excelentă, nu neapărat nouă, ci doar mult mai bună decât ceea ce există deja pe piață. Practic, chiar dacă există cinci cafenele într-o zonă și ți-ai dori să deschizi și tu una trebuie să te asiguri că vei oferi ceva complet diferit față de concurenții tăi.
Identifică piața țintă
Dacă te-ai gândit la un nou unghi de abordare ai grijă să știi și cui se adresează afacerea ta. Mulți dintre antreprenorii care eșuează încă din primele luni de activitate consideră că produsele sau serviciile lor se adresează tuturor și nu-și concentrează atenția doar pe acei clienți pe care afacerea îi poate servi cu adevărat. Încearcă să cunoști foarte bine oamenii pe care îi targetezi, să le intuiești nevoile și să vii în întâmpinarea lor cu soluții folositoare. Odată ce înțelegi cui te adresezi și de unde îți vin clienții va fi foarte simplu să gândești o abordare pentru a-i câștiga și păstra pe termen lung.
Creează un model financiar
Ai o idee de afacere grozavă, știi cum arată clientul ideal și în ce mod poți fi util pe piață. Ce urmează? Un pas vital îl reprezintă constituirea unui model financiar. Știm cu toții că lipsa de mijloace financiare adecvate reprezintă o barieră pentru afaceri, însă un plan bine pus la punct îți poate arăta cât de mulți bani va trebui să investești și când te poți aștepta să înregistrezi profit. Dacă cunoști câteva detalii despre cifra de afaceri cel mai probabil poți să-ți planifici veniturile și cheltuielile pentru o anumită perioadă de timp, să-ți calculezi costurile de start-up, să-ți calculezi punctul de rentabilitate și să faci unele presupuneri cu privire la cât profit vei avea chiar din primul an de activitate. Nu începe să investești haotic, fără nici un fel de organizare, mai ales dacă nu ai la dispoziție prea mulți bani și apelezi la împrumuturi. Ai grijă să tragi cele mai bune concluzii în fiecare stadiu al afacerii tale, să aplici strategia “în pași mici” și să obții o idee despre direcția spre care te îndrepți.
Țintește întotdeauna mai sus
Un business este similar cu un roller coaster. Încă de la început vei avea suișuri și coborâșuri, dar asta nu înseamnă că trebuie să dai înapoi. Dacă vrei să înregistrezi profit și să construiești o afacere solidă, va trebui să muncești pe brânci. A fi propriul tău șef înseamnă să ai disponibilitate pentru program prelungit, autocontrol, disciplină, capacitate mare de muncă sau idei creative. Până la succes este cale lungă, așa că trebuie să fii mai bun decât tine însuți în fiecare zi. Dacă cineva este mai sus decât tine urmărește să ajungi și tu acolo, nu căuta să-l aduci pe celălalt la nivelul tău.
Atunci când vrei să-ți deschizi o afacere profitabilă ai grijă să pui pe primul loc mulțumirea clienților și să investești banii cu multă responsabilitate, în etape. Cu siguranță vei obține profit dacă nu ai doar așteptări financiare și îți vei concentra atenția și asupra celorlalte lucruri – consumatori, strategii economice și de marketing, riscuri, competiție, care îți influențează câștigul.