Elevii din 18 licee din toată țara participă, în acest an școlar, la un program pilot lansat de Ministerul Educației, prin care vor merge patru zile la școală, iar a cincea zi vor învăța online. Proiectul urmărește să-i ajute pe tinerii de clasa a XII-a să se pregătească mai eficient pentru examenul de Bacalaureat.
În acest sistem, materiile de Bacalaureat sunt predate în clasă, iar restul disciplinelor sunt incluse în proiecte realizate individual, de acasă. Scopul este de a oferi mai mult timp pentru recapitulare, concentrare și autonomie în învățare.
Liceul din Timișoara care testează programul
**Colegiul Național Bănățean din Timișoara** este singura unitate de învățământ din vestul țării care a fost selectată în program. Cei **250 de elevi de clasa a XII-a** experimentează acum un **sistem hibrid** care le schimbă ritmul de studiu.
> „Manualul, pixul și caietul rămân pe bancă doar patru zile pe săptămână. În a cincea zi, elevii învață online, de oriunde doresc, și lucrează cât consideră necesar. Practic, școala se comprimă, iar accentul se mută pe materiile care contează la Bacalaureat”,
> a relatat reporterul Observator, **Iulia Pop**.
### Mai mult timp pentru pregătirea examenului
Elevii spun că noul sistem le oferă **flexibilitate** și **posibilitatea de a-și gestiona timpul** în funcție de nevoile proprii.
> „Unii învață la materiile de Bac, alții profită de ziua liberă pentru a se relaxa”, a spus un elev.
> „Cum orele de vineri sunt online, am mai mult timp să repet pentru Bacalaureat”, a adăugat un altul.
Totuși, unii recunosc că **autodisciplina** va fi esențială.
> „Pentru cei care nu știu să se organizeze bine, poate fi dificil. Proiectele se pot aduna, iar dacă nu le rezolvăm la timp, pot apărea probleme”, a mărturisit un elev.
### Profesorii, între provocare și adaptare
Noul format de lucru este o **provocare și pentru cadrele didactice**, care trebuie să își reorganizeze orele și metodele de predare.
> „Trebuie să avem un bun management al timpului și al emoțiilor. De multe ori, nu cunoștințele sunt problema la un examen, ci stresul și panica”,
> a explicat profesoara de chimie **Florina Ianculescu**.
Directorul Colegiului Național Bănățean, **Sorin Ionescu**, spune că reacțiile profesorilor au fost diverse:
> „Unii au primit proiectul cu entuziasm și idei noi, alții au fost sceptici. E o schimbare importantă și e normal să existe rezerve.”
Și profesorii de științe consideră proiectul util, mai ales pentru clasele de profil real.
> „Pentru elevii care dau Bac-ul la biologie, acest program e ideal. Vin fizic la orele de pregătire, iar ceilalți pot lucra de acasă”,
> a declarat **Rodica Beicu**, profesor de biologie.
### Proiect extins la nivel național
Pe lângă liceul din Timișoara, **alte 17 unități de învățământ din țară** au fost incluse în programul școlilor-pilot. Dacă rezultatele vor fi pozitive, Ministerul Educației ar putea **extinde sistemul** și în alte instituții, începând cu anul viitor.