Nu este nimic mai rău decât să te bazezi pe noroc mai mult decât pe fapte. De aceea, toate companiile de succes cheltuiesc resurse însemnate pentru cercetarea pieței înainte de a lansa sau actualiza orice produs. Dacă dorești să te afli în rândurile lor, află-ți potențialul, definește oportunitatea pieței și cercetează publicul țintă. Deține informațiile și deține lumea!
Ce este cercetarea de piață? Definirea obiectivelor
Cercetarea pieței este procesul de colectare a datelor despre o piață, un serviciu sau un produs. Este folosit pentru a analiza situația actuală și a deschide calea pentru lansarea unui produs sau creșterea vânzărilor. Definiția cercetării de piață sugerează că studiul va arunca o lumină asupra obiceiurilor și nevoilor consumatorilor, forma economică a industriei și starea lucrurilor concurenților. Scopul său principal este de a descoperi o oportunitate de piață pentru o anumită afacere și se pare că, în zilele noastre, aproape niciun concept sau idee de rebranding nu poate avea succes fără studii de piață prealabile.
Cercetarea de piață este esențială nu numai pentru produsele noi, ci și pentru serviciile și conceptele existente. Dacă afacerea dorește să mărească vânzările sau să introducă o nouă caracteristică, necesită cunoștințe despre poziția clienților în ceea ce privește versiunea curentă a produsului și dacă sunt pregătiți pentru modificări. Cercetarea pieței este esențială atât pentru lansarea unui nou serviciu, cât și pentru susținerea și îmbunătățirea celui în curs. Dar, înainte de a intra în el, este important să definești obiective clare de cercetare de piață. Ar putea fi după cum urmează:
- Identifică publicul țintă;
- Recunoaște particularitățile obiceiurilor de cumpărare ale clienților locali;
- Explorează oportunitățile și strategiile de cercetare de marketing ale concurenților;
- Formează identitatea produsului sau serviciului;
- Înțelege ce le place cel mai puțin clienților despre produsul existent;
- Definește adevărata propunere de vânzare unică.
Dacă aprofundezi toate obiectivele eșantionului menționate mai sus, vei vedea că este vorba despre clienți potențiali sau existenți și, din motive întemeiate, aceștia trebuie să îți determine strategiile și planurile.
Înțelege-ți clienții actuali (dacă îi ai)
Nu contează dacă conceptul de afaceri este nou sau deja popular printre clienți. În ambele cazuri, căutarea oportunităților de piață este o parte esențială a creșterii și dezvoltării. Singura diferență este că, pentru clienții existenți, este mult mai ușor să obții informații valoroase despre produsul țintă. Și folosind instrumente și software online moderne, poți extrage cu ușurință informațiile necesare.
Colectează informații despre piață
În prezent, cercetarea poate fi împărțită în studii online și explorare „în sălbăticie”. Majoritatea companiilor optează pentru instrumentele web, deoarece sunt eficiente din punct de vedere al costurilor și nu consumă resurse, dar produc rezultate exhaustive. Înainte de a te grăbi să investighezi cele mai bune instrumente de cercetare, trebuie să îți stabilești mai întâi piața.
Definește piețele care te interesează
Prin definirea piețelor care te interesează în mod deosebit, indiferent dacă sunt locale sau străine, vei afla mai multe despre caracteristicile lor specifice. Luându-le în considerare, este posibil să creezi o identitate unică pentru produs și să îl scoți în evidență printre altele.
Instrumente pentru colectarea informațiilor despre piață
Sunt mai multe instrumente online care îți permit să aduni cât de multe informații ai nevoie.
Există în primul rând surse gratuite, cu acces deschis. Acestea sunt de obicei bloguri, reviste online sau colecții de rapoarte care sunt disponibile pentru vizualizare sau descărcare fără costuri.
Dintre serviciile online la care poți apela pentru cercetarea informațiilor de piață se află un produs al Termene.ro care îți oferă studii și analize despre piața de afaceri din România. Prin intermediul lui poți deveni propriul tău consultant, și în același timp te ajută să iei deciziile cele mai bune pentru a găsi noi oportunități de afaceri.
Cunoaște-ți concurenții
Acesta este un alt „instrument” care merită să fie diferit de toate oportunitățile de cercetare de piață. Cercetarea concurenților îți poate arăta ce strategii funcționează și care eșuează. Dacă nu ai propria bază de clienți, puteți explora unul dintre rivalii tăi de afaceri și poți obține informații utile. Mai mult, informațiile pe care le primești îți vor permite să te informezi despre identitatea produsului, astfel încât să fie diferențiat de echivalentele sale, stabilind prețul corect.
Definește publicul țintă
Conform studiului de creștere ridicată din anul trecut, aproximativ 34% dintre companiile cu creștere ridicată își examinează publicul țintă trimestrial sau mai frecvent. Acest lucru le oferă posibilitatea de a-și înmulți profiturile și de a-și extinde sferele de influență. Aceste statistici demonstrează că cel mai important subiect al afacerii tale este clientul tău și că, cu cât știi mai multe despre ei, cu atât aveți mai multe șanse să atingi o bună performanță.
Cercetările de piață generează o mulțime de informații, dar asta nu înseamnă că trebuie să le folosești pe toate. Fii selectiv și folosește numai date relevante pentru obiectivul tău principal. De asemenea, este semnificativ să evidențiezi toate oportunitățile de piață care apar în acest proces pentru a obține un beneficiu maxim din studiile de piață. În acest caz, cunoașterea înseamnă putere, deci obține-o și folosește-o cu înțelepciune.