Șoferii care conduc vehicule înmatriculate în alte județe ar putea fi obligați să plătească o taxă de acces în București, potrivit unui proiect de hotărâre depus la Primăria Capitalei de consilierul general PSD Dan Cristian Popescu. Măsura, denumită „rovinietă urbană”, ar viza reducerea traficului și a poluării, într-un oraș în care peste 35% dintre mașinile aflate zilnic în circulație provin din afara Capitalei, conform documentului de fundamentare.
Cum ar urma să funcționeze rovinieta urbană
Taxa ar fi aplicată vehiculelor neînmatriculate în București sau Ilfov și ar trebui plătită pentru perioade de o zi, o săptămână, o lună sau un an. Plata s-ar putea face online, prin SMS sau la puncte autorizate, iar verificarea se va realiza prin camere fixe și mobile de recunoaștere automată a numerelor de înmatriculare.
Pentru autoturisme, valorile propuse sunt:
- 3,5 euro/zi
- 6 euro/7 zile
- 9,5 euro/30 zile
- 50 euro/an
Pentru autoutilitare, sumele ar fi între 8,6 euro/zi și 96 euro/an, iar pentru camioane, între 4–11 euro/zi și 320–1.210 euro/an, în funcție de tonaj. În cazul microbuzelor, taxa ar varia de la 4 euro/zi la 320 euro/an, iar pentru autocare – între 7 și 560 de euro, în funcție de perioada selectată.
Excepțiile prevăzute în proiect
Vor fi scutite de plată:
- ambulanțele, autospecialele ISU, vehiculele Poliției, Jandarmeriei și Armatei,
- mașinile persoanelor cu handicap,
- autovehiculele istorice și cele diplomatice,
- vehiculele cu emisii zero (100% electrice sau pe hidrogen).
Fondurile colectate vor intra la bugetul Municipiului București și vor fi folosite exclusiv pentru proiecte de mobilitate urbană durabilă, dezvoltarea rețelelor Park & Ride și implementarea de măsuri anti-poluare.
Trafic „supraaglomerat cronic”
În referatul de aprobare, autorul proiectului atrage atenția că Bucureștiul are o densitate record de autovehicule și se confruntă cu o supraaglomerare cronică. Potrivit datelor din Planul de Mobilitate Urbană Durabilă București–Ilfov 2021–2030, în Capitală circulă zilnic peste 1,4 milioane de mașini, iar aproximativ 35% sunt înmatriculate în alte județe.
„Această presiune încetinește traficul urban, determinând pierderi de timp medii de peste 134 de ore pe an pentru fiecare șofer și contribuind la depășirea frecventă a limitelor europene pentru poluarea cu PM10 și NO₂”,
se menționează în document.
Ce urmează
Proiectul urmează să fie analizat de direcțiile de specialitate ale Primăriei, apoi va fi supus dezbaterii publice. Dan Cristian Popescu estimează că inițiativa ar putea ajunge pe ordinea de zi a Consiliului General al Municipiului București (CGMB) în noiembrie sau decembrie 2025.
„Foarte mulți bucureșteni sunt de acord cu acest proiect. Este o măsură care poate contribui semnificativ la reducerea traficului și a poluării. Chiar și pentru o perioadă limitată, de cinci ani, ar fi utilă aplicarea ei”,
a declarat consilierul general PSD.
Ce efecte ar putea avea măsura
Potrivit autorului proiectului, cei care locuiesc în București, dar și-au înmatriculat mașinile în alte județe, ar fi stimulați să le reînmatriculeze în Capitală — ceea ce ar aduce impozitele auto la bugetul local.
„Dacă o persoană are mașina înmatriculată în alt județ, dar circulă zilnic în București, costurile daunelor din RCA sunt suportate aici, de șoferii bucureșteni. În plus, asigurarea este aproape la jumătate față de cea din Capitală, ceea ce creează un dezechilibru”,
a explicat Dan Cristian Popescu.